המיטב של הקוסמטיקה הקוריאנית 2019 – חלק 1

בפוסט הזה אני מסכמת את מיטב הקוסמטיקה הקוריאנית של שנת 2019.

אמנם פוסט הסיכום איחר מעט, אך מוצרים וטרנדים רבים עליהם אני מדברת ממשיכים איתי גם בשנה הנוכחית.

תתכוננו לפוסט אינפורמטיבי במיוחד. החלטתי לא להעמיס את כל המידע בפוסט אחד, לכן אפרסם כמה פוסטים, בהמשכים.

לפני שאתחיל בסקירה, אדבר על השפעותיה של התפרצות נגיף הקורונה החדש COVID-19.

נכון למועד פרסום הפוסט, קוריאה הדרומית היא המוקד השני בגודלו מחוץ לסין של מקרי הדבקות בנגיף.

השבתת הטיסות קוריאה-ישראל הביאה להשבתת המשלוחים מאתרי הקוסמטיקה הקוריאניים לישראל, מאחר ודואר סטנדרטי (רגיל/רשום – המכונה בקוריאה K-packet) מועבר אף הוא בטיסות נוסעים סטנדרטיות. אתרים ומוכרי איביי רבים חסמו את ישראל כיעד משלוחים.

כעת רק DHL – צורת משלוח אקספרס נותרה זמינה ללקוחות ישראלים, מאחר וחברת DHL משתמשת בצי מטוסי תובלה משלה. האתרים הגדולים Jolse ו-Roseroseshop הוסיפו את DHL כצורת משלוח יחידה לישראל. באתר Jolse המשלוח עולה 23 דולר כתעריף אחיד, והוא חינמי בקניה מעל 150 דולר. עלות המשלוח לא יורדת באופן אוטומטי, יש ליצור קשר עם שירות לקוחות מייד לאחר ביצוע הזמנה ולבקש שיבצעו החזר לפייפל.

כמובן שבריאות וחיי אדם חשובים יותר מקרמים , ולו בשביל שיהיה מי שימשיך לייצר את הקרמים. האתרWishtrend  ביטל את צילומי הסרטונים שלהם, אך עדכן שכל צוות האתר בריא.

נאחל הרבה בריאות לכל האנשים שעובדים קשה למען היופי שלנו, וכמובן גם לעצמנו.

אופציה נוספת היא לקנות באתר הסינגפורי Yesstyle.

אני צופה בלבול רב ודיס-אינפורמציה לגבי האתר הזה בקבוצות.

אז האתר Yesstyle הוא *סינגפורי*. המשלוח יוצא מסינגפור.

אני לא טייס ולא נווט ולא יודעת באיזו דרך עובר המטוס מסינגפור לישראל, אך כרגע לא קיימת הגבלה של טיסות ישראל-סינגפור.

תקראו על האתר בפוסטים שלי בעמוד הבלוג בפייסבוק ובפוסט שפרסמתי בעבר כאן.

וכעת – לסקירה המובטחת.

טרנד 2019 – Skin Barrier.

צמד המילים Skin Barrier חוזר על עצמו בפרסומים, תיאורים ושמות מוצרים רבים.

בעולם הקוסמטיקה הקוריאנית קיימת מודעות מוגברת לנושא בריאות מחסום ההגנה של העור – מערכת ליפידית (שומנית) שמגינה על העור. הפגיעה במחסום מהווה גורם לבעיות עור רבות – כגון מבעיות טונוס ואלסטיות, היפר-פיגמנטציה, אקנה.

הפגיעה במחסום העור מתרחשת כתוצאה מגורמים רבים – פעולה של זיהום אוויר ועישון שיחד יוצרים סינרגיה מושלמת (החלאות שמעשנים עלי – אתם מזיקים), תזונה לקויה, סטרס. אמבושים אלה טמונים לנו בכל פינה ובכל חור, במיוחד כשמדובר בתושבי ערים, לכן חשוב לא רק למרוח קרם, אלא ללכת מעבר ל"הבטחות" של "הקוסמטיקאית", להבין מה מורחים ולאיזו מטרה, ולהציב כמטרת הטיפוח העיקרית שמירה ושיקום של מחסום העור.

 

המודעות לבריאות מחסום העור בקוסמטיקה הקוריאנית הייתה קיימת תמיד. כחלק מאותה מודעות ניתן למצוא מוצרים פעילים רבים (אקטיבז) בריכוזים נמוכים ובתוספת לחות (למשל מוצרי Cosrx – בפוסט שלי כאן),  וכן מוצרי ניקוי בחומציות נמוכה שמותאמת לרמת החומציות הטבעית של עור הפנים (בפוסט שלי כאן).

 

ב-2019 יצאו לשוק מוצרים חדשים ונהדרים, וגם מוצרים שיצאו לפני כן הפכו לזמינים ונגישים יותר להזמנות מחו"ל (מקווה שהטיסות יחזרו בקרוב), ומחירם ירד. כל אלה מאפשרים שגרת טיפוח שומרת ומשקמת שניתן לביצוע באופן עצמאי בבית, בכיף ובעלות נמוכה יחסית.

צריך רק לבחור את המוצרים המתאימים – תקראו בפוסט כאן על מאגרי מידע און-ליין באמצעותם בודקים רכיבים של מוצרים קוסמטיים ולומדים על רכיבים.

בין הרכיבים שידועים כמחזקים את מחסום ההגנה נמצא:

– חומרים אנטי-אוקסידנטיים, כגון ניאצינמיד – נגזרת הוויטמין B3 , רכיב מאד נפוץ במוצרים קוריאניים, שמסוגל גם לשלוט בפיגמנט מלנין, כלומר משמש גם כרכיב נגד היפר-פיגמנטציה.

לקטגוריה זו נייחס גם צמחי מרפא ביו-אקטיביים, כגון סנטלה (הפוסט שלי בנושא כאן).

– לחותנים, למשל פנטנול – פרו-וויטמין B5 , הוא גם תורם לרגנרציה של העור – ריפוי פצעים.

– חומרים שומניים חיוניים לעור – כגון אומגה 3, כולסטרול, סרמידים.

החברה הקוריאנית  NeoPharm פיתחה רכיב קוסמטי בשם MLE (Multi Lamellar Emulsion).

ליפידים (מולקולות שומניות המשחקות תפקיד חשוב בפעילות העור) הם בעלי מבנה למלרי (שכבתי). האמולסיה יוצרת מספר רב של מבנים שכבתיים כאלה (מכאן נובע השם Multi Lamellar) שיוצרים חיקוי של השכבה הליפידית של העור ובכך מחזקים את מחסום ההגנה של העור.

חברת Atopalm הוציאה ליין מוצרים Real Barrier שמבוסס על טכנולוגיית MLE ושהפך למותג עצמאי. יש גם ליין מוצרים בשם Atopalm, אף הם מכילים MLE.

27788811_1658032647651707_7216738201430764852_o (1)

המוצרים האלה לא יורידו אדמומיות באופן מיידי. התוצאות באות לידי ביטוי כעבור 4 חודשי שימוש, על כך הצביע מחקר מעבדה (בקישור כאן), שבחן קרם של Atopalm כי הקרם מונע אבדן לחות טראנס-אפידרמאלי וכי כעבור 4 חודשים נצפה חיזוק של מחסום העור

החיסרון הגדול של המוצרים האלה בעיני הוא בנוכחותם של שמנים ריחניים בהרכבים (בעיקר שמן תפוז ברגמוט) , שיכול להוות טריגר לרגישות.

מוצרים שרכשתי לאמי, בעלת עור בוגר ורגיש מאד, שהיא אהבה ושלא יצרו תגובה לא רצויה:

ATOPALM – MLE Intensive Moisturizing Cream – קרם לחות אוניברסלי, באריזה גדולה במיוחד, 100 מל. מדובר בקרם שהשתתף בניסוי מעבדה אותו הזכרתי לעיל. כך הוא נראה:

atmleincr__28636.1574430916

Real Barrier Extreme Cream – קרם זה מכיל 50 מל. אמי דיווחה שהוא מלחח יותר מהראשון ואהבה אותו יותר.

Real Barrier Aqua Soothing Toner – טונר לחות במרקם מימי. אמא מעדיפה טונרים נוזליים, לכן לא נתתי לה טונר עשיר יותר.

Real Barrier Cleansing Foam  – קרם שטיפה עדין ועשיר. היצרן מצהיר כי מדובר במוצר ניקוי ב"חומציות עדינה", האופטימלית לניקוי עור הפנים (בין 4.5-6.5).  למה זה חשוב – תקראו כאן.

סקירת מוצרים שאני ניסיתי:

Real Barrier Extreme Essence Toner – טונר במרקם חלבי, שמכיל סיליקון מהסוג Dimeticone. דיונים "מלומדים" על סיליקון מצחיקים ומעייפים אותי. אני  מציינת זאת למען מי שידוע לו על רגישות לרכיב. הטונר מתאים יותר למזג אוויר קר ויבש, לקיץ הוא יותר מדי. הוא יכול לסתום נקבוביות למי שנוטה לזה.

Real Barrier Cicarelief Serum – סרום לחות בסיסי שאני משתמשת בו בבוקר ובערב. בסיסי – זה אומר שהוא משתלב טוב עם מוצרים אחרים בשגרה. הפעילות שלו בשבילי זה לחות. לא ראיתי הקלה באדמומיות.

Real Barrier Extreme Cream Mask – מסכת בד לשיקום מחסום עור אינטנסיבי. מכילה פפטידי גדילה וסרמידים. אסנציה קרמית. מסכה טובה, אך יש טובות יותר (על כך בהמשך).

Real Barrier Aqua Soothing Ampoule Mask – מסכת בד בצבע שחור, שתמיד מזוהה עם עור בעייתי.  למעשה מדובר במסכת לחות טובה, ללא פפטידים, ועם סרמידים. אסנציה מימית. מתאימה יותר למזג אוויר חם.

Real Barrier Aqua Soothing Gel Cream – מוצר מעולה לקיץ, לעור רגיש ושמן – יש לו יכולת אקלוסיבית (אוטמת לחות) קלה, הוא מכיל סרמידים ומספק תחושה רעננה נעימה לעור. לא מדדתי את טמפרטורת העור (היצרן מצהיר כי הקרם-ג'ל הזה מסוגל להוריד את טמפרטורת העור).

s-l500

Real Barrier Active-V Turnover Cream – מדובר בקרם קילוף כימי שמכיל חומצות מסוגי  aha ו-bha. מוצר מיותר לחלוטין במיוחד בליין מוצרים לבעלי עור רגיש, להם הוא יהיה כפצצת אטום.

 

רכיב קוסמטי 2019 – לענה (Mugwort, Artemisia).

c0db1645afe6ce82d22c78580b9b3b17

לענה הינה עשב ארומטי. זנים שונים של לענה נפוצים ברחבי העולם, וגם באזורנו.

לענה נחשבת לצמח מרפא הודות למגוון רכיבים ביו-אקטיביים שלה, כגון חומצות שומן, חומצות אמינו, ויטמין סי, פוליפנולים – תרכובות כימיכליים נוגדות חמצון.

מחקר מעבדה זה שנערך במימון משרד התרבות הקוריאני בחן יכולת אנטי-דלקתית של הלענה הקוריאנית והגיע למסקנה כי בזכות הרכיבים הפוליפנוליים קיים פוטנציאל לייצר מלענה תרופות תרפויטיות לטיפול במצבי דלקתיים שונים, כמו אקזמת עור או סוכרת.

לענה הייתה בשימוש נרחב ברפואה צמחית אסיאתית מסורתית.

הקוסמטיקה הקוריאנית Hanbang (מה זה? תקראו את הפוסט שלי כאן) שלוקחת השראה ממרשמי הרפואה המסורתית הכניסה לענה לתכשירים הקוסמטיים שלה.

החברה Hanyul הייתה בין הראשונות שהוציאה קו מוצרי לענה. אני ניסיתי ומאד אהבתי טונר ומיסט, שתכלס היו אותו מוצר ובאמת הרגיעו והיו מאד נעימים בשימוש.

לא ידוע לי על ריכוז לענה באותם מוצרים. המוצרים האלה גם מבושמים, אמנם הבושם מאד נעים, בריח מרענן שמזכיר למון גראס, זה עדיין בושם.

ב-2018 החברה I'm from, שמתמחה בקוסמטיקה המבוססת על רכיבים צמחיים קוריאניים (מפה נובע השם של החברה – ותמיד יש על האריזות סיפור על כל רכיב ומאיזה איזור בקוריאה בא) הוציאה לשוק שני מוצרים חלוציים: מסכת טיהור על בסיס לענה כתושה ואסנס לענה 100% כפי שהחברה הצהירה. סיקרתי את המוצרים בפוסט כאן. אחר כך ראיתי בפוסטים שונים בפורומים קוסמטיים כי יש איזה חומר מייצב באותו אסנס שאמור לשמור על טריותו ושלא מוצהר, אך לא נתקלתי בשום מידע כזה באתרים של מפיצים רשמיים.

88307153_458881408169218_658562015693897728_n
כצילום: אסנס לענה וטונר אורז מאת החברה I'm from. גם טונר אורז הוא מוצר מצטיין עבורי, בזכות יכולתו להעניק לחות עשירה וגוון אחיד לעור

ב-2019 החברה הרחיבה את קו הלענה עם מסכות בד מאד יקרות ולא הכי טובות בתחום שלהן, קרם לחות וקרם לטיפול בפצעונים, אותם לא ניסיתי.

אך כל המוצרים הפכו ללהיט, וב-2019 מספר חברות גדולות , כמו מישה וטוני מולי, וכן חברות בוטיק קטנות "צמחיות" השיקו מוצרי לענה משלהן, כשהמטרה הייתה לשמור על ריכוז לענה כמה שיותר גבוה וכן לשמר ריח טבעי ומאד נעים שלה.

המוצר הכי פופולארי בין כל מוצרי לענה נשאר אותו פטנט שהחברה I'm from  התחילה – אסנס לענה 100% (לעיתים בתוספות של רכיבים מייצבים ולחותנים, ואז אותם מוצרים לא מוצהרים כ-100% לענה אלא פחות) , שמשמש כאסנס ראשון, בזכות היכולת אנטי-דלקתית שלו.

ב-2019 השתמשתי במספר מוצרי לענה, לא כולם היו מוצלחים מבחינתי. אני לא אסקר אותם עכשיו, כי זה נושא לפוסט נפרד, אך אציין לטובה את המוצרים הבאים:

  • אסנס לענה 100% של Hanyul שקירר את העור בדומה לאסנס של I'm from הוא גם זול יותר.

HANYUL – Artemisia Miracle Relief Essence

  • מסכת לענה של מישה. למסכה יש בד נמתח שעושה אפקט קומפרסיה, כלומר – מחזיק את הוודג' במקום. המסכה עוזרת להוריד נפיחות, ובאופן כללי טובה לחידוד קווי הפנים. הבעיה שהיא יקרה.

Missha Time Revolution Artemisia Jelly Sheet Mask

  • קרם-באלם של חברת Big green . בנוסף ללענה הקרם מכיל רכיבים שמשקמים את מחסום העור, כמו סרמידים. הקרם טוב במיוחד לחורף.

BRING GREEN Artemisia Calming Repair Cream

1347510094.g_400-w_g

אילו מוצרי לענה אני רוצה לנסות:

  • קרם לענה דו-שלבי של טוני מולי מקו מוצרי לענה קוריאנית שהשיקה החברה.

TONYMOLY From Ganghwa Pure Artemisia Two Layering Calming Cream

tony_500020-650x650

הקופסא מכילה קרם ג'ל וקרם באלם, ליום וללילה או למצבים שונים של העור.

עיינתי בהרכבים של כל המוצרים בליין והם נראים לי מצוינים. טוני מולי עובדת קשה כדי לשבור סטיגמה של חברה סתמית ויצא לאחרונה עם כמה מוצרים מאד מעניינים עם הרכבים מבטיחים.

לפי הסקירה בסרטון שלהלן, טוני מולי משתמשים בזן קולינארי וארומטי במיוחד של לענה.

  • קרם של החברה Badskin שמכיל תמציות לענה וסנטלה

Bad skin Ssuk bomb carming moisture cream

חברת Badskin היא תגלית השנה שלי, עליה אדבר בפוסט מאוחר יותר. זוהי חברת "קוסמטיקת בית המרקחת", שהצטיינה בשבילי מבחינת הרכבים פשוטים ואפקטיביים ויכולת הרגעה מהירה של המוצרים.

b87c49ddac187be4dc29a99160ba44f4

 

גל צמחי המרפא המשיך עם כניסתו לשוק של צמח טרנדי חדש – צמח נרד – Heartleaf או Houttuynia cordata , אף הוא צמח אנטי דלקתי. סקרתי מסכה שמבוססת על הצמח בפוסט הקודם כאן.

יש לי גם אסנס Houttuynia cordata של חברת Goodal שמחכה לתקופת הטסט. הסקירה של המוצר באתר Jolse  כאן.

d-ko-190914_00

לסיכום אציין כי כל הצמחים האלה הם בגדר של אמצעי-עזר וארומה-טרפיה עבורי.  כשזה נוגע לפעולה רצינית של הרגעת העור אני לא יכולה לסמוך רק על הצמחים ותמיד אזדקק לעזרתם של רכיבים מחזקים ומשמרים את מחסום העור עליהם דיברתי בפרק הקודם של הפוסט.

פעילות ביו-אקטיבית של צמחי המרפא עשויה גם לעורר תגובה אלרגית. לי מעולם לא הייתה תגובה לאף מוצר לענה שניסיתי.

מי שרוצה לעשות שיעורי בית ולקרוא עוד על לענה, להלן הקישורים למאמרים נבחרים על סגולות לענה ושימושים בה בקוסמטיקה קוריאנית:

 https://www.webmd.com/vitamins/ai/ingredientmono-123/mugwort

https://www.allure.com/story/mugwort-benefits-korean-skin-care-ingredient

https://www.glamourmagazine.co.uk/article/what-is-mugwort-skincare

 

בלוגרים 2019.

 מה מאפיין את גורו היופי בעולם הקוסמטיקה הקוריאנית?

ידע ושיתוף ידע.

שגרת הטיפוח הקוריאנית היא תהליך לימודי. היא עדיין זוכה לסיקור סנסציוני במערב, אך בפועל מאחורי כל שלב עומד רציונל מוצק. משתמשים ותיקים יודעים לקרוא רכיבים ומבינים מה כל מוצר עושה להם ובשביל מה הם משתמשים בו, ואיך לשלב אותו עם מוצרים אחרים.

הרכישות הן מושכלות, שוב, בהתבסס על רכיבים. רכישה חוזרת של מוצר היא כמובן בהתאם לתוצאות. אין נאמנות לקרם "של הקוסמטיקאית".  הבטחות על "קרם יחידי בעולם שהוכח מדעית" לא עוברות. רק בישראל זה ממשיך להעצים.

העצמה שעובדת עבורי מבוססת על ידע.

אני אדבר על בלוגים נפלאים שהעשירו אותי בידע תאורטי.

אמנם אני לא הולכת לפי "המלצות" בטיפוח, השכלתי גם ברמה פרקטית ולמדתי אודות המוצרים שנכנסו לשגרה הקבועה שלי.

 

אליסה פורמן.

@furman.alisa

אליסה מתגוררת בעיר הרוסית הצפונית טומסק וכותבת ברוסית בלבד. היא פעילה בעיקר באינסטגרם. מי שלא קורא רוסית יכול לעשות תרגום וליהנות מהוויזואליות המרשימה של הבלוג. אליסה משקיעה בתכנים ומשאירה את מטלת הצילום למקצוענים בתחום.

בעיני אליסה מגלמת את האידיאל  של בלוגרית יופי – היא משקיעה בהשכלה וקריאת ספרות מקצועית, מה שבא לידי ביטוי בסקירות.

אליסה עשתה מרתון חינמי ובו הציגה מידע רב בנושא טיפוח עור לפי נושאים מרכזיים (כגון לחות, ניקוי, טיפול בפיגמנטציה ומניעתה וכד'), בהתבסס על קורסים ומאמרים מקצועיים.

זה יוצר מוטיבציה אצל הקרואים שלה ללמוד ולהעשיר ידע עצמי. היא גם עושה סשנים שאלות ותשובות באופן קבוע בסטוריז, אך כמובן לא נראה שם תשובות לשאלות בסיסיות החוזרות על עצמן בלופ אינסופי לגבי מושגים או "איזה שלב זה".

כמובן שיש לה סקירות ממומנות  – כן, הדבר ידוע ומובן. גם לי יש מוח קונספירטיבי, אך אני מעדיפה להעסיק אותו בקנוניות  גלובליות.

למדתי מאליסה על קיומו של מכשיר עיסוי לפנים יפני ReFa. מדובר במכשיר מאד יקר. אני מצאתי אותו באיביי במחיר נמוך יותר (מכשיר מקורי), וגם במבצע הוא עלה כ-100 דולר.

בעיני הוא שווה כל דולר שהשקעתי בו. הוא פשוט מקפיץ וודג'. האפקט נראה כמובן בשימוש יום יומי, וכך אליסה משתמשת בו.

להלן הפרצוף שלי אחרי לילה בילוי שלם. שגרת הטיפוח שלי לכבוד האירוע כללה שימוש במכשיר, וזה הוציא אותי ממצב קשה ממש, אחרי מחלה כשהפרצוף היה כולו נפוח.

84138392_3030725760270943_8284427727079997440_o

כשאני מודדת את ההצלחה שלי,  אני בוחנת אם היום אני גרסה טובה יותר של עצמי לעומת אתמול, וכאן התשובה שלי היא חיובית. הרולר עזר לי בכך מאד.

אני גם נהנית לקרוא חשבון אינסטרגרם של אלינה @sovaznaet_– אף היא בלוגרית מהצפון הרוסי המושלג. היא חברה של אליסה ובעלים של כלב סמוייד סיבירי מהמם.

 

יוניס

יוניס שידועה כפרזנטורית של ווישטרנד, לפני כשנה פתחה ערוץ היו טיוב משלה EuniUnni.

אני אוהבת את הוולוגינג שלה, במיוחד כשהיא מבקרת בחנויות קוסמטיקה קוריאניות, שנראות כמו גן עדן. ביקורים אלה מאד אינפורמטיביים, למדתי מהם על מוצרים חדשים.

אני גם אוהבת לשמוע וללמוד על החיים שלה, העבודה, על הדרך שבה היא משלבת שגרת טיפוח בחיי היום יום. ובכן, היא בקושי עובדת ובעיקר מהבית.

היא גם סיפרה שעברה ניתוח להורדת תוספתן שהתפוצץ. וזה היה מאד מעצים בעיני, כשהיא סיפרה איך התמודדה עם בעיה בריאותית ואיזה אפקט תרפויטי היה לשגרת טיפוח העור בתהליך ההחלמה שלה.

הבעיה היחידה שלי עם יוניס זה השירה שלה על סול סיסטרס בתחילת כל סרטון. הערתי לה שתפסיק, כי זה לא חמוד בכלל. אבל זה אבוד.

חשבון האינסטגראם של יוניס

אשתף טיפ יעיל שלמדתי מהסרטון של יוניס שהוקדש לטיפוח עור רגיש.

בסרטון לעיל, החל מ-9:30 היא מדברת על מסכת פנים מאולתרת – ערבוב קרם מרגיע עם טונר לחות. בדרך כלל אלה יהיו מוצרי סנטלה, מדקסוסיד, סרמידים.

יש לערבב קרם וטונר בקערה עד לקבל מרקם אחיד וסמי-נוזלי, למרוח על הפנים, ולהניח שכבות אקסטרה על אזורים רגישים או יבשים במיוחד.

התחלתי ליישם טיפ זה בשגרה שלי, כשאני משתמשת בדרך כלל במוצרי מדקסוסיד של חברת A'pieu (מדברת עליהם בפוסט שלי על סנטלה כאן).

79085383_447626795921361_1641054149934055424_n

אני לא נכנסת לדיונים במה זה שונה מלהניח טונר ואחר כך קרם, למוח היקר שלי יש אתגרים כבדים וחשובים יותר. מצד אחד, התערובת מספקת את הלחות הנדרשת, שחסרה לי לעתים בקרמים אקלוסיביים, ומצד שני, הקרם המצוי בתערובת אוטם את הלחות.

אני משתמשת בתערובת כזו כמסכה לאמבטיה או כקרם לילה שיקומי – ותמיד מתעוררת עם עור רווי לחות, אחיד ולא מבריק משומן, כמו שיכול לקרות עם עור שמן בבוקר, כשהקרם כבד מדי, או כשאין מספיק לחות והעור מפיק שומן עוד יותר, בניסיון לפצות על אבדן לחות.

אז, דלגו על ריטואל השירה המעצבן והקשיבו מה יש ליוניס לומר – תגלו הרבה מידע מועיל.

לסיום – סרטון מרתק על מכשיר עיסוי Refa!

כתיבת תגובה